Kína,Sanghaj
Ecclestone 2005.10.16. 18:57
Fernando Alonso nyerte meg a 2. Formula–1-es Kínai Nagydíjat, és ezzel csapata, a Renault végzett az élen a konstruktőrök világbajnokságában. A spanyol pilótának ez volt az idei hetedik, összességében pedig a nyolcadik futamgyőzelme. A francia istálló először lett világbajnok a gyártók között. A második helyen a finn Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes), a dobogó harmadik fokára Ralf Schumacher (Toyota) állhatott föl.
Még mielőtt a rajt utáni helyezkedést taglalnánk, meg kell említeni, hogy futam előtt történt egy nagyon ritka és furcsa baleset. Michael Schumacher (Ferrari) kihajtott a boxból, és békésen autózott a rajtrács felé, amikor hátulról Cristijan Albers (Minardi-Cosworth) hátulról nagy sebességgel telibe kapta a versenyautója bal első kerekét. Mindkét gép ripityára törött, a hétszeres világbajnok és a holland sofőr is a boxból volt kénytelen rajtolni a tartalékautójával.
Fernando Alonso kitűnően kapta el a rajtot, és rögtön húsz-harminc méterrel elhúzott. Giancarlo Fisichella azonnal balra húzta a kormányt, és megtartotta a második helyet, Kimi Räikkönen besorolt harmadiknak, Juan Pablo Montoya pedig besorolt mögé, megelőzve Jenson Buttont.
A spanyol világbajnok az első körben két másodperccel volt gyorsabb a közvetlen üldözőknél, rendkívül nagy tempóban autózott a mezőny élén. Négy kör alatt öt másodperces előnyt szedett össze, miközben Fisichella magabiztosan "megtartotta" a két McLaren-Mercedest.
Alonso körönként egy másodperccel volt gyorsabb az üldöző triónál, de a legnagyobb kérdés az volt, hogy a Renault-k és a McLarenek mikorra időzítik majd az első tankolást, és azt követően hogyan módosul majd a felállás.
Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy Szato Takuma most sem okozott csalódást. A BAR-Honda versenyzőjét már az első körökben megbüntették, mert kiszúrták, hogy sokkal korábban indult el a rajtnál, mint a többiek. Át kellett hajtania a boxutcán, így keresztet vethetett (bár ez egy japán pilótánál nem éppen helyénvaló kifejezés) a jó helyezésre.
Eléggé meglepő módon Montoya jött ki elsőnek boxba (19. kör), elsősorban azért, mert a jobb első kerekével telibe talált egy pályadarabot – a hivatalos felirat szerint egy csatornafedél-darabot (?) –, és a McLarennél attól tartottak, hogy defektet kaphat.
A következő fordulat az volt, hogy a versenybíróság beküldte a biztonsági autót, mert alkatrészek maradtak a pályán. A pilóták sorban kijöttek tankolni, de Montoyának még egy tankolást is meg kellett ejtenie, mert a kerékcserénél nem tölthettek üzemanyagot a kocsijába.
Alonso nehezen megszerzett előnye elfogyott, de Fisichella, Räikkönen és Montoya is mögötte maradt, a kolumbiai ráadásul eléggé visszaesett, csak a 14. helyen állt. A McLarennek nem állt jól a szénája.
A 24. körben Michael Schumacher a safety car vezette mezőnyben haladva kipördült (!), a lassításból sem derült ki egyértelműen, hogyan hajtotta végre ezt a bravúrt Felipe Massa mögött haladva.
A 25. körben újra elengedték a mezőnyt. Rögtönt ezt követően Montoya begurult a boxba, és feladta a versenyt. A Renault ezzel szinte már világbajnok volt.
A száguldás csak a 30. körig folytatódhatott, amikor Narain Karthikeyan (Jordan-Toyota) csúnya balesetet szenvedett (Jacques Villeneuve majdnem telibe találta a roncsot), és ismét beküldték a biztonsági autót.
Újabb tankolási hullám következett, amely során Kimi Räikkönen megelőzte Giancarlo Fisichellát. Ennek ellenére nem zárkózhatott fel Alonsóra, mert közöttük maradt három autó (Ralf Schumacher, Felipe Massa, Christian Klien), és amikor a safety car 22 körrel a leintés előtt ismét kiállt, a spanyol világbajnok újra elhúzhatott.
Noha egy idő után – a Toyota, a Sauber-Petronas és a Red Bull-Cosworth boxkiállásakor – Räikkönen átvette a második helyet, Alonso addigra már nagyon nagy előnyt szerzett, és több mint tíz másodperccel vezetett.
Giacarlo Fisichella kapott egy "áthajtásos" büntetést, amiért a második tankolásnál sportszerűtlenül feltartotta Räikkönent, de a lényegen ez nem változtatott. A McLaren-Mercedes egyetlen módon lehetett volna világbajnok, jelesül, ha Fernando Alonsóval történik valami.
Mivel azonban Alonso autója ezúttal is tökéletesen működött végig – ahogyan a szezon eddigi összes futamán –, a spanyol világbajnok megszerezte idei hetedik, pályafutása nyolcadik futamgyőzelmét, és ezzel bebiztosította a Renault első konstruktőr-világbajnoki címét. A Formula–1-ben 1977-ben bemutatkozó francia gyárnak 25 futamgyőzelemre volt szüksége az első vb-aranyéremhez.
2. KÍNAI NAGYDÍJ, a vb 19., utolsó futama (56 kör, 307,573 km), a végeredmény:
1. F. Alonso spanyol Renault 1:39:53,618 óra
2. K. Räikkönen finn McLaren-Mercedes + 4,015 mp
3. R. Schumacher német Toyota + 25,376
4. G. Fisichella olasz Renault + 26,114
5. C. Klien osztrák Red Bull-Cosworth + 31,839
6. F. Massa brazil Sauber-Petronas + 36,400
7. M. Webber ausztrál Williams-BMW + 36,842
8. J. Button brit BAR-Honda + 41,249
9. D. Coulthard brit Red Bull-Coswort + 44,247
10. J. Villeneuve kanadai Sauber-Petronas + 59,977
11. T. Monteiro portugál Jordan-Toyota + 1:24, 648
12. R. Barrichello brazil Ferrari + 1:32, 812
13. A. Pizzonia brazil Williams-BMW + 1 kör
14. R. Doornbos holland Minardi-Cosworth + 1 kör
15. J. Trulli olasz Toyota + 1 kör
16. C. Albers holland Minardi-Cosworth + 5 kör
Kiesett a versenyből: T. Szato japán BAR-Honda + 22 laps
N. Karthikeyan indiai Jordan-Toyota + 28 laps
J. P. Montoya kolumbiai McLaren-Mercedes + 32 laps
M. Schumacher német Ferrari + 34 laps
A 2005-ÖS VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE - pilóták:
1. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 133 pont
2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren Mercedes) 112 pont
4. Michael Schumacher (német, Ferrari) 62 pont
3. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, McLaren Mercedes) 60 pont
5. Giancarlo Fisichella (olasz, Renault) 58 pont
6. Ralf Schumacher (német, Toyota) 45 pont
7. Jarno Trulli (olasz, Toyota) 43 pont
7. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 38 pont
9. Jenson Button (brit, BAR-Honda) 37 pont
10. Mark Webber (ausztrál, Williams-BMW) 36 pont
11. Nick Heidfeld (német, Williams-BMW) 28 pont
12. David Coulthard (skót, Red Bull Racing) 24 pont
13. Felipe Massa (brazil, Sauber-Petronas) 11 pont
14. Jacques Villeneuve (kanadai, Sauber-Petronas) 9 pont
15. Christian Klien (osztrák, Red Bull Racing) 9 pont
16. Tiago Monteiro (portugál, Jordan-Toyota) 7 pont
17. Alexander Wurz (osztrák, McLaren-Mercedes) 6 pont
18. Narain Karthikeyan (indiai, Jordan-Toyota) 5 pont
19. Pedro de La Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes) 4 pont
19. Cristijan Albers (holland, Minardi-Cosworth) 4 pont
21. Patrick Friesacher (osztrák, Minardi-Cosworth) 3 pont
22. Antonio Pizzonia (brazil, Williams-BMW) 2 pont
23. Vitantonio Liuzzi (osztrák, Red Bull-Cosworth) 1 pont
23. Szato Takuma (japán, BAR-Honda) 1 pont
Jenson Buttontól (brit, BAR-Honda) levonták a San Marinó-i Nagydíjon megszerzett 6 pontját
Szato Takumától (japán, BAR-Honda) levonták a San Marinó-i Nagydíjon megszerzett 4 pontjátA VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE - konstruktőrök:
2. Renault 191 pont
1. McLaren Mercedes 182 pont
3. Ferrari 100 pont
4. Toyota 88 pont
5. Williams-BMW 66 pont
6. BAR-Honda 38 pont
7. Red Bull Racing 34 pont
8. Sauber-Petronas 20 pont
9. Jordan-Toyota"" 12 pont
10. Minardi-Cosworth" 7 pont
A BAR-Honda csapattól a levonták a San Marinó-i Nagydíjon meg- szerzett 10 pontját.A 2005-ös idény futamgyőztesei:
Ausztrál Nagydíj Giancarlo Fisichella (olasz, Renault)
Malajziai Nagydíj Fernando Alonso (spanyol, Renault)
Bahreini Nagydíj Fernando Alonso (spanyol, Renault)
San Marinói Nagydíj Fernando Alonso (spanyol, Renault)
Spanyol Nagydíj Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes
Monacói Nagydíj Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes
Európai Nagydíj Fernando Alonso (spanyol, Renault)
Kanadai Nagydíj Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes
Az Egyesült Államok Nagydíja Michael Schumacher (német, Ferrari
Francia Nagydíj Fernando Alonso (spanyol, Renault)
Brit Nagydíj J. P. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes)
Német Nagydíj Fernando Alonso (spanyol, Renault)
Magyar Nagydíj Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes)
Török Nagydíj Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes)
Olasz Nagydíj J. P. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes)
Belga Nagydíj Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes)
Brazil Nagydíj Juan Pablo Montoya (finn, McLaren-Mercedes)
Japán Nagydíj Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes
Kínai Nagydíj Fernando Alonso (spanyol, Renault)
|