Japán,Suzuka
Ecclestone 2005.10.09. 09:43
22. JAPÁN NAGYDÍJ, SZUZUKA. A McLaren-Mercedes finn pilótája a 17. helyről rajtolva győzött, úgy, hogy az utolsó körben elképesztő manőverrel előzte meg Giancarlo Fisichellát
Kimi Räikkönen parádés győzelme egy kivételes versenyen
22. JAPÁN NAGYDÍJ, SZUZUKA. A McLaren-Mercedes finn pilótája a 17. helyről rajtolva győzött, úgy, hogy az utolsó körben elképesztő manőverrel előzte meg Giancarlo Fisichellát
Kimi Räikkönen parádés győzelme egy kivételes versenyen
Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) a 17. helyről rajtolva megnyerte a 22. Formula–1-es Japán Nagydíjat, az idény utolsó előtti futamát. A finn pilótának minden bizonnyal ez volt pályafutása legnagyobb győzelme, miután a verseny során számos előzést hajtott végre, és az utolsó körben a végül második Giancarlo Fisichellát (Renault) is megelőzte. A harmadik helyen a világbajnok Fernando Alonso (Renault) végzett. A gyártók világbajnoki pontversenyében most a Renault vezet 176 ponttal, két ponttal megelőzve a McLaren-Mercedest, amelynek másik pilótája, Juan Pablo Montoya már a második körben kiesett.
fotó: Reuters
A rajt utáni pillanatok, a kép jobb oldalán Ralf Schumacher, aki csak rövid ideig volt az élen
Az NSO ajánlja:
INTELLIGENS FORMULA-1-ADATBANK
A Japán Nagydíj – pályarajz, eredmények
A vb állása
Adatbank: csapatok, pilóták
Adatbank: futamról-futamra
Mindent a 2005-ös világbajnokságról
Formula-1-lexikon
Futamról futamra, 2005
Technikai sportok lexikon
Parádés verseny volt a Japán Nagydíj, az év egyik, ha nem a legváltozatosabb, legeseménydúsabb futama. A rajt viszonylag zökkenőmentesen zajlott le, elöl annyi változás történt, hogy a harmadik kockából induló Giancarlo Fisichella (Renault) megelőzte Jenson Buttont (BAR-Honda), míg előttük természetesen a pole-ból rajtoló Ralf Schumacher rántotta be az autót az első kanyarba.
Ugyanitt kicsit később a helyi kamikaze, Szato Takuma (BAR-Honda) kiment a bukótérbe, majd utána Rubens Barrichello (Ferrari) is, de mindketten vissza tudtak kecmeregni az aszfaltra. A brazil kapott egy defektet.
Hátul Michael Schumacher (Ferrari) és Fernando Alonso (Renault) iszonyú tempóban tört előre, de próbálkozott az utolsó sorból induló Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) és Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes) is.
Utóbbi talán kicsit túlságosan vehemens is volt, meg aztán történetesen éppen Jacques Villeneuve-vel (Sauber-Petronas) hozta össze a sors a Casio nevű nagyon éles jobbkanyarban, a célegyenes előtt. Az eredmény: a kolumbiai autójának bal odala eltűnt, a roncs ott maradt a pályán a célegyenes bejáratánál, így a versenybíróság azonnal beküldte a biztonsági autót.
"Villenevuve lassan haladt előttem, megpróbáltam balról megelőzni, de nekiment az autóm oldalának" – jelentette ki Montoya röviddel ez után.
A safety car a 8. körben áll ki a mezőny elől, folytatódhatott a száguldás. Michael Schumacer, Alonso és Räikkönen úgy hatolt keresztül a mezőnyön, mint kés a vajon, egészen addig, amíg a hétszeres világbajnok megállapodott a hatodik helyen, Alonso megérkezett szorosan mögé, a Jégember pedig 10. volt.
Alonso hevesen támadni kezdte Schumachert, de a 11. kör elején hirtelen lelassult, és nem tudta megakadályozni, hogy Christian Klien (Red Bull-Cosworth) visszaelőzze. Valamit nagyon gyorsan csinálhattak a Renault-nál, mert néhány száz méter után minden megjavult a világbajnok járgányán, így a spanyol ismét megelőzte Klient.
Kimi Räikkönennek ez volt az idén a hetedik futamgyőzelme, összességében pedig kilencedik alkalommal haladt át elsőként a célvonalon
Mögötte Räikkönen is "maga alá gyűrte" az osztrák pilótát, és együtt érték utol Michael Schumachert. Alonso iszonyú aggresszívan "repült rá" a németre, többször a frászt hozta Schumacherre, míg végül a 21. körben a pálya leggyorsabb kanyarjában megelőzte.
Röviddel ez után Alonso kijött tankolni, Räikkönen pedig átvette a vadász szerepét Schumi mögött.
Az élen Fisichella szempontjából alakultak jól a dolgok, Ralf Schumacher ugyanis hiába volt gyors, az autójában alig volt benzin, így nagyon hamar ki kellett jönnie a boxba, és nem sokkal később kiderült, hogy három kiállásos taktikát alkalmaz a Toyota.
A 28. körben Michael Schumacher és Räikkönen egyszerre jött ki tankolni, és bár ekkor még nem történt változás, a következő körben a finn a célegyenesben megelőzte a németet. Alonso egyébként közben visszaesett kettejük mögé, és újra Schumachert kezdte támadni, majd a 33. körben másodszor is sikerült elmennie mellette.
Fisichella vezetett Button, Mark Webber (Williams-BMW) és Räikkönen előtt, Alonso pedig 17 körrel a leintés előtt másodszor is a boxba hajtott. A McLaren-Mercedes frontembere hosszú körökön keresztül hasztalan próbálta megelőzni Webbert, és ezzel sok időt elvesztegetett. Emiatt a győzelemre nem sok esélye maradt, és kérdéses volt, hogy Alonsóval szemben mennyi előnye marad a második tankolása előtt.
A Jégember gondjai 12 körrel a futam vége előtt úgy oldódtak meg, hogy Button és Webber is kijött előle tankolni, így aztán feljött a második helyre, és padlóig nyomhatta a gázpedált. Előtte Fisichella autózott, de csak egy körig, mert aztán az olasz is üzemanyag után nézett. A 17. helyről startoló Räikkönen állt az élre, és hét-nyolc másodperc volt az előnye Fisichella előtt. Nem sokkal több, mint tíz kör volt hátra.
Räikkönen pokolian gyors volt az élen, és a második helye ezzel elég biztosnak tűnt a végelszámolásnál. Nyolc kör volt hátra, amikor a vb második helyezettje megejtette a második tankolását, és simán visszajött a második helyre. Még Fisicót is üldözőbe vehette, az olasz nem sokkal volt előtte.
Alonso hátrébb parádésan előzte meg Webbert a célegyenesben, amikor még öt kör volt hátra, az élen pedig Räikkönen utolérte Fisichellát, és mindent beleadva rontott rá.
És ekkor jött egy újabb csoda! A finn az utolsó kör kezdetén, a célegyenesben kívülről, hihetetlen módon ment el Fisichella mellett, és megnyerte a futamot. Ez volt a finn idei hetedik, illetve összességében a kilencedik győzelme Formula–1-es pályafutása során, valószínűleg az eddigiek közül a legnagyobb. Ő autózta a futam leggyorsabb körét is, karrierje során már 15. alkalommal.
A Renault az utolsó verseny előtt két ponttal vezet a gyártók pontversenyében az utolsó futam, a Kínai Nagydíj előtt.22. JAPÁN NAGYDÍJ, az 53 körös verseny végeredménye: 1. K. Räikkönen finn McLaren-Mercedes 1:29:02,212 óra
2. G. Fisichella olasz Renault + 1,633 mp
3. F. Alonso spanyol Renault + 17,456
4. M. Webber ausztrál Williams-BMW + 22,274
5. J. Button brit BAR-Honda + 29,507
6. D. Coulthard brit Red Bull-Cosworth + 31,601
7. M. Schumacher német Ferrari + 33,879
8. R. Schumacher német Toyota 40.0
9. C. Klien osztrák Red Bull-Cosworth + 51,925
10. F. Massa brazil Sauber-Petronas + 57,509
11. J. Villeneuve kanadai Sauber-Petronas + 58,221
12. R. Barrichello brazil Ferrari + 1:00,600 perc
13. T. Szato japán BAR-Honda + 1 kör
14. T. Monteiro portugál Jordan-Toyota + 1 kör
15. R. Doornbos holland Minardi-Cosworth + 1 kör
16. N. Karthikeyan indiai Jordan-Toyota + 1 kör
17. C. Albers holland Minardi-Cosworth + 3 kör
Leggyorsabb kör K. Räikkönen finn McLaren-Mercedes 1:31,540
Kiesett a versenyből: 10. kör A. Pizzonia brazil Williams-BMW vezetői hiba
10. kör J. Trulli olasz Toyota baleset
2. kör J. Montoya kolumbiai McLaren-Mercedes baleset
|